mhi - سایت ها و شبکه های اجتماعی چگونه می توانند موفقیت کسب و کاری را رقم بزنند ؟| اصول مؤثر مدیریت وب سایت ها و شبکه های اجتماعی

سایت ها و شبکه های اجتماعی چگونه می توانند موفقیت کسب و کاری را رقم بزنند ؟| اصول مؤثر مدیریت وب سایت ها و شبکه های اجتماعی

باید اطلاعات وب سایت و شبکه اجتماعی را به صورت روزانه مدیریت كرد. کاری که در این زمینه‌ بايد انجام شود، به حجم و میزان اطلاعات جدیدی که منتشر می کنند، بستگی دارد. البته، حتی وب سایت و شبکه های اجتماعی های کوچک را نیز باید هر روز بررسی کرد تا تضمین شود که همه چیز سر جای خودش قرار دارد. اینترنت یک شبکه است و شبکه ها طبق تعریفشان، فضایی باز و آزاد هستند. وقتی به موضوع امنیت اینترنت ‌می پردازید، توجه داشته باشید که: اگر یک سیاست مدون امنیت اینترنتی نداشته باشید، به هیچ وجه نمی توانید امنیت وب سایت و  شبکه اجتماعی خود را تضمین کنید.

اصول مؤثر مدیریت وب سایت ها و شبکه های اجتماعی

      
    آغازی بر مدیریت وب سایت و شبکه های اجتماعی

  باید وب سایت و یا شبکه های اجتماعی را به صورت روزانه مدیریت كرد. کاری که در این زمینه‌ باید انجام شود، البته به حجم وب سایت و میزان اطلاعات جدیدی که منتشر می کنند، بستگی دارد. البته، حتی وب سایت  و شبکه های اجتماعی کوچک را نیز باید هر روز بررسی کرد تا تضمین شود که همه چیز سر جای خودش قرار دارد.

یکی از دلایل موفقیت وب سایت، بالا آمدن، سایت در موتورهای جستجو است. طراحی سایت شما هر قدر هم چشم نواز و زیبا باشد، وقتی کسی نتواند آن را در میان نتایج جستجوی موتورهای جستجو پیدا کند موفق نخواهید بود. بهینه سازی سایت (SEO) یک موضوع مهم است. در حالت مطلوب، شما باید متخصص خدمات سئوی، وب سایت خود را داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو می توانند سایت شما را پیدا کنند. سعی کنید که علاوه بر طراحی سایت خود به بهینه سازی هم اهمیت بدهید.

باید اصول حرفه‌ای جذب مخاطب و نحوه ساخت قدرتمند هرکدام از شبکه‌ها را بیاموزید و بدانید که چگونه می‌توانید دیگران را به صفحه خود دعوت کنید، از ابزارهای بصری و سمعی مناسب استفاده کنید در مرحله اول برای خدمات و محصولاتتان مردم را راهنمایی و به آن‌ها کمک کنید. با این کار مخاطبان شما متوجه می‌شوند که شما قصد ایجاد رابطه پایدار با آن‌ها را دارید و می‌توانند به شما اعتماد کنند.

این نكات را برای مدیریت وب سایت و یا شبکه اجتماعی در ذهن داشته باشید :

•    وبسایت ها و شبکه های اجتماعی ابزاری برای ارتباط هستند، بنابر این باید کسانی آنرا اداره کنند که محتوای آنها را به خوبی درک ‌می‌كنند؛
•    امنیت، یک نگرانی فزاینده در اینترنت است؛ هر سایت و شبکه اجتماعی ایی، باید دارای یک سیاست امنیتی جامع باشد؛
•    تأمین منابع مالی از بیرون می تواند کارآیی خوبی‌ برای وب سایت ها و شبکه های اجتماعی داشته باشند، اما باید با احتیاط به سراغ آن رفت؛
•    عكس ‌العمل بازدیدکنندگان باید همیشه بررسی شود، زیرا این توجه به رفع نیازهای آنان کمک می کند. 

 پرسش های اساسی برای مدیریت وب سایت و شبکه اجتماعی

اگر از شما بپرسند مهم‌ترین عوامل موفقیت یك سایت یا شبکه اجتماعی چیست چه پاسخی دارید؟ ایده خوب؟ زیبایی؟ مطالب مفید؟ بازدیدكنندگان فراوان؟ كدام یك؟ نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد. بعضی معتقدند پاسخ این سوال بستگی به این دارد كه درباره چه نوع سایت یا شبکه اجتماعی صحبت می‌كنیم؛ یك راه برای یافتن پاسخ این سوال آن است كه تجربه های موسسان و گردانندگان موفق‌ترین سایت‌های وب  و شبکه های اجتماعی در اینترنت را بررسی كنیم و كنار هم بگذاریم.

1- چرا وب سایت و یا شبکه اجتماعی باید، مدیر داشته باشد؟

مدیران درک خوبی از محتوا و اطلاعات دارند و اطلاعات همه چیز  است. موفقیت وب سایت ویا شبکه های اجتماعی  خیلی ربطی به مسائل فنی ندارد، هر چند که آنها هم مهم هستند. توانایی یافتن سریع اطلاعات خوب، وب سایت و یا شبکه های اجتماعی را برای بازدیدکنندگان جذاب می كند. به همین دلیل، فردی مورد نیاز است که کسب و کار ‌را كاملاً بشناسد و بتواند اطلاعات خوبی را پیرامون فعالیت های آن منتشر كند. 

اهمیت مدیرسایت  و یا شبکه اجتماعی در اداره آن آنقدر زیاد است كه «یك مدیر خوب می‌تواند عیوب محتوایی و نرم‌افزاریش را با كوشش و هوشمندی خود پوشش دهد». نمی‌شود از سایت یا شبکه اجتماعی كه به تازگی راه‌اندازی شده انتظار داشت از نظر محتوایی جامع و از نظر نر‌م‌افزاری انعطاف‌پذیر و بی‌نقص باشد، اما می‌توان توقع داشت كه یك مدیر دلسوز و با پشتكار، همه موانع پیش روی، را برای رسیدن به موفقیت نسبی یك به یك از پیش رو بردارد. لازمه چنین مدیریتی داشتن بینشی عمیق ، آگاهی از مشكلات روزمره و تلاش برای كسب مهارت‌های لازم در این زمینه است.

2- آیا وب سایت ها و شبکه های اجتماعی، خطرات امنیتی دارند؟  

 بله. وب‌سایت ها  و شبکه های اجتماعی می توانند دری را به روی شبكه رایانه‌ای شما باز کنند . در نتیجه نیازمند اقدامات امنیتی هستند. هکرها تهدیدی مهم علیه اینترنت هستند ،پس اگر وب سایت و شبکه های اجتماعی شما از امنیت کامل برخوردار نباشد، عواقب آن می تواند به شدت برای شما خطرناک باشد. 

3- چرا توجه به عكس ‌العمل بازدیدكنندگان در مدیریت وب سایت و شبکه های اجتماعی مهم است؟

وب سایت ها  و شبکه های اجتماعی به نوعی نمایانگر رفتار بازدیدکنندگان خود هستند و به همین دلیل عكس ‌‌العمل آنها مهم است. بدین ترتیب، شما می توانید بفهمید که آنها در چه حوزه هایی مشکل دارند و یا دوست دارند شاهد چه پیشرفت هایی باشند. وب سایت ها و شبکه های اجتماعی باید همیشه در حال تکامل باشند، پس سعی کنید عمل ‌شما طوری باشد که صمیمیت بیشتری را برای مشتریان ایجاد نماید. 

عوامل موفقیت یک وب سایت چیست ؟ 

  • - طراحی یک وب سایت خوب با رعایت نکات فنی و حرفه ای در کنار ظاهری زیبا و کاربر پسند
  • - سئو کردن (SEO) و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو با هدف بیشتر دیده شدن در صدر نتایج گوگل و دیگر موتور های جستجوگر 
  • - تولید محتوای با ارزش و غیر کپی،نگارش مقالات عمومی و تخصصی 
  • - فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و شبکه های اجتماعی به نوع فعالیت کسب و کارتان نیز بستگی دارد

عوامل ناموفق بودن یک وب سایت چیست ؟ 

  • - طراحی وب سایت غیر اصولی
  • - عدم رعایت اولویت بندی مناسب سایت
  • - تبلیغات زیاد و یا نامناسب
  • - استفاده از تیتر های غیر جذاب
  • - استفاده از محتوای کپی و تکراری
  • - نوشتن محتوای غیر مرتبط 
  • - عدم استفاده از تصاویر و ویدئو در محتوا
  • - بی پاسخ گذاشتن نظرات کاربران و بازخورد ندادن به مخاطب
  • - هدف گذاری غیر واقعی و عجولانه برای رسیدن به نتایج سریع
  • - عدم فعالیت در شبکه های اجتماعی و یا جاهایی غیر از خود سایت
  • - استفاده از روش های قدیمی برای سئو که دیگر کاربردی نیستند
  • - سپردن سایت خود جهت انجام امور سئو به شخص یا شرکتی، بدون تحقیق و شناخت

آیا تأمین نیازها‌ از بیرون خطرناک نیست؟

میزبانی وب سایت و یا شبکه های اجتماعی کاری، مهم با ماهیت کسب و کار است . هر چند امروزه تعداد خدمات دهندگان وب سایت و شبکه های اجتماعی افزایش چشم ‌گیری داشته است اما باید در زمینه تأمین نیازها از وب سایت ها و اینترنت، مراقبت بیشتری به خرج داد. باید مطمئن شوید که با منابع یا فروشنده های معتبر كار می كنید و آنها همیشه خدمات کیفی مناسبی را به شما ارایه می دهند. 

عوامل تاثیرگذار بر یك وب ‌سایت و شبکه اجتماعی

 میزبانی وب سایت و شبکه اجتماعی

میزبانی وب سایت و شبکه های اجتماعی یعنی اینكه خودتان را از طریق اینترنت معرفی کنید تا دیگران بتوانند با شما آشنا شوند.

 در واقع میزبان ( host ) یک فضای اینترنتی است که قسمتی از یک سرور در اینترنت است و آدرس آن با نام دامنه و آدرس DNS ( آدرس نام سرور ) مشخص می شود. برای تهیه یک میزبان نیز باید ابتدا یک نام دامنه ( Domain Name )تهیه کرده، سپس میزبان ( هاست ) را تهیه کنید و آدرس های DNS را در نام های دامنه تنظیم کنید.

برای این كار دو روش اصلی وجود دارد : میزبانی درونی و میزبانی بیرونی.

میربانی درونی، اغلب در برگیرنده شبکه های درون کسب و کاری یا اینترانت است، زیرا بخش اعظم دستیابی به اینترانت به افراد داخل کسب و کار مربوط است. البته باید امکانات کافی را فراهم كنید، تا کارکنان از خانه و حتی از داخل اطاق هتل و ... به راحتی و به سرعت، مطالب مورد نیاز خود را منتقل کنند. 
برای معروف ترین وب سایت ها و شبکه های اجتماعی، این كار را یک شركت ثالث به نام" شرکت میزبان" انجام می ‌دهد. چنین شرکت هایی از عهده حل پیچیدگی های موجود در وب سایتی و یا شبکه اجتماعی که میزبانی آن را بر عهده دارند، بر می آیند و خدماتی عالی و ارزشمند را ارایه می کنند.

چطور یک میزبان (هاست) تهیه کنیم ؟
 برای اینکه یک فضا و یک میزبان (هاست )در اینترنت داشته باشید باید به سه نکته زیر توجه داشته باشید :

- تهیه یک میزبان ( host) در اینترنت
- تهیه یک نام دامنه Domain Name )
- تنظیم نامهای آدرس میزبان یا همان آدرس های DNS در نام دامنه

وقتی شرکت میزبان را انتخاب می کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید :
•    آیا به یک نام اصلی نیازمند هستم؟
•    هر ماه، انتظار چه تعداد بازدیدکننده را دارم؟
•    به چه اندازه سرعت و فضا نیاز دارم؟
•    آیا به امکانات تجارت الکترونیکی نیاز دارم؟
•    آیا نیازمند خدمات ویژه برنامه ریزی هستم؟
•    چگونه می خواهم با پست الکترونیک و... خود، کار کنم؟
•     چه نوع خدمات پشتیبانی را نیاز دارم؟
•    تعیین قیمت ها و شیوه پرداخت ها به چه صورتی است؟

نحوه تأمین نیاز فعالیت های وب سایت و شبکه اجتماعی از بیرون

میزبانی بیرونی، نخستین گام در تأمین  نیازهای وب سایت و شبکه اجتماعی از خارج است.  اداره یک وب سایتِ بزرگ ویا شبکه های اجتماعی، یک کار فنیِ پیچیده است. مزیت تأمین منابع از بیرون، آن است که به شما اجازه می دهد بر کسب و کار محوری خود تمرکز كنید . در عین حال به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد، نیاز شما به استخدام افراد فنی را مرتفع می سازد.

موضوعات زیر را به خاطر داشته باشید :
•    تأمین نیازهای وب سایت ها  و یا شبکه های اجتماعی از بیرون هنوز نوپاست‌ و احتمال ایجاد موانعی در آن بالا است. شرکتی معتبر و قوی از نظر مالی را برای این منظور انتخاب کنید. 
•    تدوین استراتژی مناسب برای تأمین نیازها از بیرون، مهم است .توجه داشته باشید كه این كار، فعالیتی جدی است که اگر غلط انجام شود، نتایجی جدی به دنبال خواهد داشت. 
•    انتخاب یک فروشنده معتبر زمان بر است.
•    باید قراردادی جامع تنظیم شود. مطمئن باشید کسی كه قرارداد نمی بندد، نمی تواند کارش را درست انجام دهد. 
•    برای مدیریت روزانه تأمین منابع از بیرون، باید شاخص ها و طرح های مناسبی را تعیین کرد. 
•    تأمین کننده منابع شما باید قوی ترین شیوه های امنیتی  را به کار بگیرد.
•    تأمین کننده منابع شما باید در زمینه ارایه خدمات کیفی، سابقه خوبی داشته باشد.
•    تأمین نیازها از بیرون، یک استراتژی بلند مدتٍ استفاده از فن آوری نیست. بنابر این همچنان به کارکنان فنی و باتجربه محتاج هستید ، تا سیاستی قوی ‌را برای استفاده از فن آوری های مورد نیاز در آینده تدوین كنید. 

شیوه مدیریت روزانه وب سایت و شبکه اجتماعی

وب سایت ها و شبکه های اجتماعی مرتباً در حال تکامل هستند، و نیازمند نگهداری دائمی. سطح نگهداری به حجم  و فعالیت های آن بستگی دارد.

برای نگهداری حرفه ای یک وب سایت  و شبکه اجتماعی موارد ذیل را در نظر داشته باشید :

•    باید عملکرد وب ‌سایت و شبکه های اجتماعی مرتباً تحت نظارت قرار بگیرد. صفحه اصلی و دیگر صفحات مهم باید هر روز بررسی شوند، تا هر گونه مشکل فنی به سرعت مشخص و حل شود. 
•    محتوا و اطلاعات جدید باید به طور منظم منتشر شوند . اطلاعات قدیمی هم باید حذف شوند. اطلاعات منسوخ و قدیمی تأثیر بسیار بدی بر مخاطب دارند. 
•    همه ارتباط ها، فرم ها و عناصر برنامه ریزی باید به طور منظم بررسی شوند. 
•    استانداردهای تدوین شده در طراحی وب سایت و شبکه اجتماعی، باید تحت نظارت قرار بگیرند.
•    باید شرایط لازم برای دریافت نظرات بازدیدکنندگان فراهم شود.  این قسمت هم باید به طور منظم بررسی شود. 
•    باید بر قابلیت دسترسی آسان به وب سایت و شبکه اجتماعی نظارت شود. 
•    امنیت وب سایت و شبکه های اجتماعی باید تحت نظارت و مراقبت باشد. 

مدیریت امنیت اینترنتی

اینترنت یک شبکه است و شبکه ها طبق تعریفشان، فضایی باز و آزاد هستند. وقتی به موضوع امنیت اینترنت ‌می پردازید، توجه داشته باشید که:

اگر یک سیاست مدون امنیت اینترنتی نداشته باشید، به هیچ وجه نمی توانید امنیت وب سایت و  شبکه اجتماعی خود را تضمین کنید.

شما باید برای مدیریت امنیت اینترنتی به موارد زیر توجه کنید :

•    همیشه هوشیار باشید. هیچ‌یك از سیستم های امنیتی، کامل نیست. تهدیدهای امنیتی مرتباً تغییر می کنند، لذا باید بر وضعیت موجود نظارت داشته باشید. 
•    توانمندی های نرم افزاری و تخصص انسانی را با هم تلفیق کنید. بهترین نرم افزار امنیتی در جهان هم نیازمند تجربه و مهارت انسانی است. این مسئله در مورد سیستم های بزرگتر اهمیت بیشتری پیدا می كند. 
•    امنیت باید هم داخلی باشد و هم خارجی. بسیاری از تهدیدهای کسب و کاری ریشه در داخل کسب و کار دارد.
•    وب سایتی ساده داشته باشید. نرم افزارهای کمتر و گزینه های محدودتر، به معنای فرصت کمتر برای ورود هکرها و یافتن ضعف های وب سایت  شبکه اجتماعی شما است. 

به شکلی مؤثر با ویروس های رایانه ای مقابله کنید.

ویروس های رایانه ای، تهدیدی دائمی و فزاینده در اینترنت هستند و هر ساله مبالغ هنگفتی به کسب و کارها ضرر می زنند. آنها هر روز پیچیده تر می شوند و به سرعت نیز با ویروس های جدید جایگزین می شوند. بهترین رویکرد برای مقابله با ویروس های رایانه ای، پیشگیری است.

برای مبارزه با ویروس های رایانه ای:
•    آخرین نسخه نرم افزارهای ضد ویروس را نصب کنید و آنها را به روز نگاه دارید.
•    به کمک نرم افزارهای ضد ویروس خود، مرتباً بر سیستم رایانه خود نظارت کنید. 
•    آخرین نسخه های نرم افزاری را برای رایانه خود پیدا كنید. اگر آنها را نیابید، احتمالاً نرم افزار ضد ویروس شما نخواهد توانست از سیستم شما مراقبت نماید. 
•    با یک خبرنامه الکترونیکی، که از طریق پست الکترونیکی و ... برای شما ارسال می شود، مشترك‌ شوید؛ تا از آخرین اخبار مربوط به نرم افزارهای ضد ویروس آگاه شوید. 
•    ایمیل های مشکوک را سریعاً حذف کنید.
•    هر چیزی را از اینترنت به سیستم خود منتقل نکنید، مگر اینکه از یک وب سایت  یا شبکه های اجتماعی بسیار معتبر باشند.
•    به طور منظم داده های خود را پشتیبانی كنید. 
•    همیشه هوشیار باشید.

مدیریت پیام های الکترونیکی

جدی نگرفتن ایمیل ها دو نتیجه مهم به دنبال دارد.

نخست، بسیاری از این پیام ها که ارزش بالای‌ یک ابزار اثربخش ارتباطی را دارند، ارزش خود را از دست می دهند.

دوم، بسیاری از کسب و کارها در پاسخ دادن به درخواست های الکترونیکی از طریق ایمیل و ... ضعیف عمل می كنند.  پاسخ ‌نگفتن سریع به یک ایمیل  یا جواب ندادن در شبکه اجتماعی مانند آن است که به تلفن پاسخ داده نشود. باید برای پاسخ دادن به ایمیل ها، سیاستی مناسب همراه با آموزش های لازم در نظر گرفته شود. 

اشتباهات رایج درخصوص مدیریت وب سایت و شبکه اجتماعی

محتوا و اطلاعات منسوخ وب سایت و یا شبکه اجتماعی، که با اطلاعات تازه روزآمد نشود ، یا حاوی اطلاعاتی‌ نامتناسب باشد، چهره کسب و کار را غیرحرفه ای می كند. 

ارتباطات منقطع و دیگر مشکلات مشابه

در بسیاری از وب سایت ها و یا شبکه های اجتماعی، قابلیت دسترسی به همه بخش ها بررسی نمی شود. البته این گونه ارتباطات منقطع، به امری رایج  تبدیل شده است. 

رویکردهای امنیتی ضعیف

بسیاری از کسب و کارها نمی دانند که وب سایت و اطلاعات در شبکه اجتماعی آنها با چه تهدیدهای امنیتی شدیدی مواجه است. به طور کلی، امنیت در اینترنت ضعیف است و نتیجه آن هم سرعت بسیار بالای انتشار ویروس ها در سیستم های رایانه ای و توالی قطع یا کندی شبکه است. 

بی جواب گذاشتن پیام های الکترونیکی 

تحقیقات حکایت از آن دارند که کسب و کارها در پاسخ دادن به افرادی که از طریق وب سایت  و یا شبکه اجتماعی با آنها تماس گرفته اند، ضعیف عمل می کنند. این امر تأثیر بدی بر مشتریان بالقوه دارد. 

برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید : 

1 .  چرا برند (نام تجاری ) اهمیت بسزایی یافته است ؟ نگاهی به زوایای آشکار و پنهان نام تجاری ( برند )

2 .  چگونه از فن آوری اطلاعات برای ارتقای کسب وکارمان استفاده کنیم ؟ |کسب مهارت در سه دنیای فن آوری اطلاعات

3 .  چرا بسیاری از كسب و كارهای اینترنتی شكست می‌خورند؟

4 .   جفری بزوس کیست ؟ - سایت آمازون چگونه موفق شد ؟

5 .  مدیریت استرس و زمان| علائم و علاج استرس در محیط کار و شخصی را بشناسیم

6 .   چگونه کسب و کاری کوچک برای خودمان یا دیگران راه اندازی کنیم ؟

7.   چگونه ساختار فروش را با چرخة حیات کسب و کار هماهنگ کنیم (بخش اول معضلات فروش ) ؟

یک پند، یک درس :

«تعلل کردن و طفره رفتن متعلق به دیروز بود.» دان مارکوس 

«تنها چیزی که تجربه به ما می آموزد، این است که تجربه هیچ چیزی به ما نمی آموزد.»  آندره موریس 

 شاگرد تنبل، احمق یا ضعیف وجود ندارد. تنها چیزی كه وجود دارد معلم خوب یا ضعیف است. اصلاً مشتری غیرمنطقی نداریم، بلكه فروشنده تنبل و سست داریم. پیتر دراكر

نظرات
دیدگاه ارسال کنید